• SolAnge

Think outside the box


Photo by Janko Ferlič-specialdaddy on Unsplash

In mijn vorige blog ‘ik wil later van alles worden’ schreef ik over mijn persoonlijke zoektocht naar het antwoord op de vraag “wat wil jij later worden?”.


Sinds ik gestart ben als freelancer buig ik me over de vraag ‘hoe leg ik mensen uit wat ik voor hen kan betekenen?’. Ook daar loop ik tegen een vergelijkbaar hokjesdenken aan. Want als datgene wat je doet niet in één specialisatie past, bots je op het vooroordeel van ‘12 stielen, 13 ongelukken’. Dat betekent zoveel als ‘al van alles gedaan hebben, maar nooit succesvol’. (*)


Dit ligt volgens mij aan verschillende factoren, maar niet in het minst aan ‘onbekend is onbemind’. We leven schijnbaar in een wereld van specialisten, met daarbij horende ronkende jobtitels. En specialisten staan schijnbaar hoger aangeschreven dan generalisten. Maar klopt dat wel?


Het hangt volgens mij van de context af. Voor een hartoperatie ga ik naar een hartspecialist, maar voor een aanhoudende kwaal doe ik liever een beroep op een holistische arts die veel breder kijkt.


Renoveer ik een woning en ik wil dat alles tiptop in orde is, dan neem ik verschillende aannemers onder de arm, elk met hun eigen specialisatie. Maar wanneer een afwerking tot in de details geen noodzaak is, dan is een algemene aannemer die alles zélf kan wellicht een betere en snellere optie. (**)


Als ik een project opstart binnen mijn bedrijf dat zeer duidelijk een financiële aangelegenheid is, dan neem ik graag een financieel expert onder de arm. Maar wat als je project zowel in het domein van marketing, finance, hr als logistiek valt? Of als het vooral een financiële insteek heeft, maar met sterke uitlopers naar sales en customer service?


Dan is een multipotentialist (***), zoals ikzelf, de geknipte persoon om dit ter harte te nemen. Vanuit mijn brede interesse- en kennisveld kan ik eenzelfde vraagstelling of probleem namelijk bekijken vanuit verschillende invalshoeken en dit ook aankaarten. En meerdere opportuniteiten spotten.

Stel dat je bijvoorbeeld binnen je bedrijf iets op poten wilt zetten om je werknemers een leukere werkplek aan te bieden zodat zij terug met volle goesting komen werken. Ik weet dat het ondertussen een cliché is, maar het is wél een herkenbaar scenario en daarom een goed voorbeeld. 😉


Ik zou daaromtrent na een korte brainstormsessie van 5 minuten met volgende suggesties op de proppen komen:


  • Hoe kan je het personeel betrekken bij deze plannen zodat het bottom-up gedragen wordt i.p.v. top-down. Hoe hebben andere bedrijven dat succesvol geïmplementeerd?

  • Analyse van de bestaande werkprocessen en bekijken hoe deze geoptimaliseerd kunnen worden zodat de jobinhoud meer voldoening geeft.

  • Waar is er nood aan? Flexibele werkuren? Thuiswerk?

  • Zijn er incentives die motiverend werken, bijvoorbeeld invoeren van een 34 i.p.v. 38 urenweek met behoud van loon?

  • Analyse van bestaande kosten en opbrengsten om na te gaan of er extra fondsen vrijgemaakt kunnen worden.

  • Het beschikbare budget verdelen binnen een aantal teams?

  • Hoe zit het met de ergonomie van de bureaus en de stoelen?

  • Navraag doen welke kleur of welk type decoratie (planten, schilderijen van de natuur …?) het meest motiverend werkt op de werkvloer.

  • Welke indeling van de werkvloer werkt het meest productief? Open landscape, aparte hoekjes om per 2/3 samen te werken zonder anderen te storen, volledig afgesloten individuele werkruimtes …?

  • Trainingen voor hoger management zodat teams zelfsturend kunnen worden? Check Teal, F. Laloux, Agile, S3 …

  • Training over verbindende communicatie voor alle werknemers opzetten?

  • Yoga, mindfulness, powernaps tijdens de werkuren mogelijk maken?

  • Catering opzetten met voedzame maaltijden & snacks?

Je merkt dat hier zaken genoemd worden die passen binnen de expertise van hr en finance bijvoorbeeld. Maar er staan ook voorstellen bij die hun oorsprong vinden in mijn persoonlijke interesse voor motivatieleer, interieurinrichting, bewegingsleer en voeding.


Want multipotentialisten, zoals ik, zetten vanuit hun leergierigheid graag hun tanden in nieuwe dingen. Dit maakt van hen de ideale persoon om een casus uit te werken in een domein dat nog redelijk onbekend is. Met de huidige economische ontwikkelingen in het vooruitzicht waarin de jobs van de toekomst nog niet bekend zijn en nog gaan uitgevonden worden, is de beschikbaarheid van multipotentialisten een absoluut voordeel. Ze passen uitstekend in domeinen die voortdurend in beweging zijn en waar er voortdurend nieuwe dingen te ontdekken vallen zoals social media, IT, duurzame energie, innovatie ...


Zit jij of jouw bedrijf met een dergelijk vraagstuk of project? Eentje dat niet in één vakje of hokje past? Dat niet valt binnen hr, marketing, sales, finance, maar een beetje van alles tegelijk is? Dat zich beweegt in nieuwe domeinen die nog ontgonnen dienen te worden, of die vele raakvlakken of overlap heeft met andere domeinen? Heb je iemand nodig die perfect weet hoe ver je in die overlap kan gaan vooraleer je een specialist inschakelt? Dat is nu net mijn specialiteit. Het zou dus zomaar kunnen dat ik de persoon ben die jou daarin kan adviseren! Stuur me gerust een berichtje, dan bekijken we samen wat we voor elkaar kunnen betekenen.


(*) http://www.vlaamswoordenboek.be/

(**) waarmee ik niet wil zeggen dat algemene aannemers altijd grover en minder detaillistisch werken.

(***) ‘iemand met veel interesses en creatieve doelen … iemand die in veel dingen geïnteresseerd is en die van veel dingen veel weet … iemand die diverse taken goed kan verrichten, een handig en veelzijdig persoon …’. Uit het boek ‘Hoe word je alles? Voor mensen die (nog steeds) niet weten wat ze willen worden’ van Emilie Wapnick p. 18



17 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven

Cookiemonster